Login

By Skog & Fjäll - Lennart on 2016.08.05 In Fjällvandring

Skäckerfjällen

Vackert & Vilt

Skäckerfjällen är ett väldigt vackert naturreservat, fjälltopparna reser sig majestätiskt och skapar en härlig högfjällskaraktär med stora nivåskillnader. Det högsta fjället i reservatet är Steavhkere (Sandfjället) med sina 1230 m ö.h. Gihperegaejsie (Sockertoppen), Mehkentjahke och Aahkantjahke är alla över 1200 m ö.h.

Fjällområdet och dess reservat ligger ungefär fem mil nordväst om Åre.

Skäckerfjällen är vackert och orört, här kan du hitta lugnet och vandrar du med karta och kompass så kan du hitta äkta enslighet, ett paradis om du bara vill vara dig själv för en stund.

Nordöst i naturreservatet ligger Rutsdalen, landskapet påminner mycket om en urskog, här trivs bland annat Lo, Älg, Järv och Mård. I området finns också ett rikt fågelliv, Fjällvråken och Kungsörnen seglar med spända vingar över vidderna, fjällabb och Hökugglan spejar från en grantopp. På fjällvidderna kan du möta Ljungpipare, fjällripa, snösparv och med lite tur även en lavskrika.

Närheten till den norska kusten har gjort att stora myrar har brett ut sig över naturreservatets låglänta områden.

Det finns två vindskydd i Skäckerfjällen, ett vid Strydalen och ett till vid Sockertoppen, dessa vindskydd byttes ut till nya i våras så de är väldigt fina.

Njutning & Äventyr

Jag vandrade in i naturreservatet från Anjan och satte läger vid Silvertjärnarna första natten. Småfisk vakade stundtals friskt ute på den spegelblanka tjärnen

Tältplats vid Silvertjärnarna

Morgonen därpå fortsatte vandringen till Strydalen där jag åt lunch och förberedde mig för en topptur på Mehkentjahke 1205m ö.h.

Vandringen började längs ett vackert vattenfall.

Vattenfall i Skäckerfjällen

När jag nådde första platån ovanför vattenfallet så fortsatte vandringen mot toppen som tidvis var rätt krävande och vid några tillfällen fick jag använda händerna för att klättra uppåt.

När jag tillslut stolt stod på toppen så belönades jag med en storslagen utsikt över Skäckerfjällen och mycket därtill. Vandrade runt lite på toppen och njöt av utsikten åt alla vädersträck.

Allt såg mycket brantare ut när jag skulle ner, när jag först tittade ut såg jag bara hur marken försvann i branta stup, men efter att ha kollat runt en stund så hittade jag vägen ner som inte var fullt så brant.

När jag var nere igen så gick jag bort till ett vattenfall vid Stryån och tillagade middag, på vägen hittade jag några kantareller som låg och lyste som guld bland snåren.

Efter middagen och lite mys vid vattenfallet så fortsatte min vandring tillbaka mot Anjan. Några kilometer från Anjan slog jag läger, det bjöds på fantastisk utsikt över Suljätten, Åreskutan och sjön Anjan.

20160804_200459_resized

Plats man gärna återkommer till

Älskar verkligen landskapet vid Skäckerfjällen, hit blir det många besök framöver, kanske när höstfärgerna är som vackrast…

0 Responses to "Fjällvandring i Skäckerfjällens naturreservat"