Login
+Follow

Fjällvandring till Dörrsjöarna i Oviksfjällen

By Skog & Fjäll - Lennart on 2016.09.19 In Fjällvandring

I helgen har jag fjällvandrat till Dörrsjöarna i Oviksfjällen i Bergs Kommun. Dörrsjöarna är ett vackert delta landskap med småsjöar som formats under senaste istiden, sjöarna ligger vackert inklämda mellan de branta fjällsidor på fjällen Hundshögen, Baasmehke och Bielnjie.

Jag utgick från Gräftåvallen, jag vandrade sedan vidare mot Storgräftån där stigningen upp mot kalfjället började. Jag vandrade genom en vacker skog med härliga höstfärger. På bilden nedan ser du Tvärån som rinner genom Storgräftån.

Tvärån i Storgräftån

Snart började jag komma upp på kalfjället och det bjöds på vacker utsikt utöver skogarna mellan Storsjön och Oviksfjällen.

20160917_112038

Utsikten kom inte till att vara så länge snart lades ett lock av dimma över fjällandskapet och sikten begränsades rejält.

20160917_123322

Jag stannade efter en stunds vandrande för en stärkande kaffepaus, snart så spred sig en härlig kaffedoft ur kaffepannan medan bäcken porlade friskt bredvid mig.

Delta landskapet vid Dörrsjöarna

Efter någon timmes vandring nådde jag äntligen Dörrsjöarna. Jag förundrades hur vackert landskapet var vid Dörrsjöarna, en dimman hängde tungt över fjälltopparna.

Dörrsjöarna i Oviksfjällen

Jag började vandra in i dalen och letade en fin tältplats där jag skulle slå läger över natten.

Framåt kvällen hade dimman tätnat ännu mer och några renar strövade utanför tältet.

Tät dimma vid Dörrsjöarna i Oviksfjällen

Dimman lättar

Under natten så lättade dimman och jag kunde se några stjärnor på himmeln.

Vaknade till en vacker höstmorgon och solen sken från en blå himmel, jag skulle få en vacker höstdag på fjället.

Jag plockade några blåbär till gröten och snart kokade kaffepannan och det var dags för en god frukost innan vandringen skulle fortsätta genom dalen.

20160918_085657

Dagens vandring skulle inte följa några vandringsleder. Utan jag skulle börja med att vandra genom den vackra dalen och sedan korsa Storfjället ned till Tvärån.

Dalen mellan Hundshögen och Baasmehke var väldigt vacker och de små lokarna var endast avgränsade  med små smala grusåsar.

20160918_103235

Jag började snart närma mig Bielnjie i dess vackraste höstprakt.

20160918_105736

Jag vek sedan av till höger in i nästa dal där stigningen upp på Storfjället började. Passerade vackra raviner med friskt porlande bäckar. Det är en härlig frihets känsla att få strosa helt ensam rakt över fjällvidderna, några renar höll mig sällskap längs vägen. När jag nästan var uppe på toppen så såg jag på håll något som stod längst upp på fjället, när jag började närma mig så såg jag att den hastigt flög iväg och med stora vingslag svävade fågeln stolt över fjällvidderna och bort i fjärran.

Jag var lite trött och det kändes att det var dags för en stärkande lunch, jag hade lite vatten i vattenflaskan som räckte till att sätta igång värmepåsen med min mjukkonserv från 24 Hours Meal.  Under tiden jag åt min lunch så njöt jag av utsikten över Hundshögen och Dörrsjöarna långt ner i dalen.

Utsikten byttes snart när jag nådde toppen av Storfjället och kunde blicka ut över Storsjöbygden och vindskyddet vid Tvärån. Vandringen blev brantare och stenigare på väg ned mot Tvärån. Var utmanande att balansera på de stora stenarna.

När jag började närma mig Gräftåvallen igen så stannade jag en stund och lade mig ner på de färggranna höstfjället och njöt i solskenet, en härlig tur var snart till ända…

2 Responses to "Fjällvandring till Dörrsjöarna i Oviksfjällen"

Comments (2)

1. Wow, vilka bilder!! Vilken härlig hösttur du fick! Hösten är så himla vacker och din vandringstur bekräftade att jag behöver upptäcka Dörrsjöarna!

2. Tack så mycket Katrin!
    Dörrsjöarna är en väldigt vacker plats, rekommenderar varmt en tur dit. 🙂