Login

By Skog & Fjäll - Lennart on 2013.07.22 In Mountainbiking

Fjällturen 2013 - Foto: Jocke Lagercrantz

Fjällturen 2013 – Foto: Jocke Lagercrantz

Jag packade ner min cykel och påbörjade min resa längs fäbodvägen mot Funäsdalen där jag skulle starta i Fjällturen 2013. Jag stötte på många renar längs vägen, de verkade lite självmords benägna där dom låg och vilade mitt i vägen, de var inte snabba att flytta sig från vägen, men jag hade ingen brådska så de fick ta den tid de behövde. Jag kom tillslut upp på Flatruet, som är Sveriges högst belägna väg, även där stötte jag på en hel del renar och vackra vyer över fjället.

Renar på Flatruet

Vy från Flatruet

Väl framme i Funäsdalen hämtade jag ut nummerlapp på sekretariatet.

Solen sken över Funäsdalen så jag passade på att gå en härlig promenad i Funäsdalen, det var verkligen skönt med tanke på den senaste tidens höstväder.

Härlig promenad i Funäsdalen

Fjällturen 2013

Många var snabba med att ställa sin cykel i startfållan i Funäsdalen, det var inte jag, jag fick därför köra om många från början, det är dock inte så enkelt att köra om på en smal stig.

Startfållan Fjällturen 2013

Tillslut kom vi upp på kalfjället och vi bjöds på underbara vyer, att insupa den vackra naturen var som att fånga en stjärna i Super Mario, jag fick fullt av ny energi och trampade med ett stort flin över fjället.

Jag fick sladd vid ett tillfälle när jag åkte utför en sluttning, det smällde till i cykeln, jag tänkte direkt att något hade gått sönder och att det var kört, när jag kommit ner för backen så kunde jag med glädje konstatera att inget var trasigt, pust!

Från Bruksvallarna började en tung uppförsbacke upptill Mittåkläppen, jag körde kanske lite för hårt uppför backarna, för jag blev ordentligt trött vid 5mil, att cykla terräng när man började bli trött var väldigt tufft, speciellt när det går utför i stökig terräng, köra på spångar och över broar.

Vid en kontroll sa en funktionär att det var 23 km kvar men enligt min cykelmätare så var det bara 19km, de extra 4km gnagde lite i mitt huvud så när tillslut målet kom blev jag glatt överraskad för jag trodde att jag skulle köra 4km till, dessutom var det någon som sa att det var en uppförsbacke till.

Jag var väldigt nöjd att få komma i mål och få min medalj samt att min cykel och jag hållit ihop under hela loppet, var orolig att något på cykeln skulle gå sönder, inte pga att det var nått problem med grejerna men det är väldigt lätt att saker går sönder.

I motionsklassen slutade jag på 14:e plats av 110 startande, med tiden 3:49:49.0, distansen var 7mil, resultat [PDF].

Banan var väldigt rolig men också väldigt tuff, detta var mitt första MTB lopp någonsin, nu fick jag blodad tand och tänker självklart ställa upp även nästa år.

Karta Fjällturen 2013

Höjdkurva och medelhastighet

Stor eloge till arrangörerna som anordnat en sådan fin tävling, trevliga funktionärer och tävlingsledare.

Fjällturen 2013

0 Responses to "Fjällturen 2013"