Login
+Follow

Vandring bland fjällnära fäbodar

By Skog & Fjäll - Lennart on 2016.10.31 In Vandring

Det knarrade härligt under kängorna när jag började min vandring uppåt Oviksfjällen och Ljåbuan. Härlig känsla att ha snö under kängorna igen. På väg upp till fäbodvallen passerade jag några porlande bäckar med riktigt gott och friskt kallt vatten.

Här är ett foto från fäbodvallen Ljåbuan.

Ljåbuan, fäbod nära Oviksfjällen

Strax ovanför fäbodvallen har Inlandsisen skapat branta sluttningar och stigen går alldeles på kanten med Ljåflon som rinner nedanför branterna.

Jag började efter morgonens vandring känna mig lite sugen på en kopp kaffe så jag slog mig ned vid en gran och tände upp en liten lägereld och snart kokade kaffepannan.

Kaffedax

Jag fortsatte sedan uppåt myrarna där fick jag en skymt av fjällen. Här korsade jag även pilgrimsleden som går vidare mot Ljungdalen. Såg på kartan att det skulle ligga ett Pilgrimshärbärge en liten bit bort längs leden så jag blev lite nyfiken och vandrade dit.

Liten enkel karta över vandringslederna.

20161030_110034_resized-2

Oviksfjällen

Pilgrimshärbärget

Pilgrimshärbärget var enkelt inrett med några sittbänkar och ett bord.

Efter att ha skrivit i gästboken så vandrade jag tillbaka, men jag vek inte av tillbaka på samma stig som jag kom upp på utan jag valde att fortsätta på Pilgrimsleden som leder mot Oviken. Jag hade sett på kartan att det skulle gå en led tillbaka till Ljåbuan lite längre ner.

Plgrimsleden

Det var en härlig känsla att vandra genom skogen, det härliga ljuset och ett stilla duggregn med inslag av snö som föll över landskapet.

Nästa gång hoppas jag få skida genom landskapet, i fjol när jag skidade i området så såg jag spår av Lodjur.

Tack för att du läst, dela gärna så blir jag glad.

1 Responses to "Vandring bland fjällnära fäbodar"