Login

Vandring i Oviksfjällen

By Skog & Fjäll - Lennart on 2013.03.15 In Vandring

Solnedgång över Oviksfjällen

Detta var i oktober 2012 när det började bli kyliga frostnätter och hög klar höstluft.
Jag åkte upp till Oviksfjällen på eftermiddagen och satte upp mitt tält vid Dammån. När jag kom
fram tände jag en brasa och sedan tillbringade jag kvällen vid lägerelden med stjärnorna och
månen som lampa, samtidigt som jag tänkte tillbaka på alla fina fiskeminnen som ån levererat
genom åren.

Den bästa stunden är när man får krypa ner i sovsäcken och ligga och lyssna på naturen
runtomkring, den här natten plaskade och sjöng svanarna för fullt ute på Dalsjön, jag njöt av
svanarnas skådespel och somnade som en prins.

Morgonen därpå efter att jag tillagat frukost så vandrade jag vidare upp på Falkfångarfjället,
det var en krispig morgon med frost på marken.
Frost på blåbärsriset

Vädret var vackert så det bjöds på vacker utsikt med fjäll i horisonten.
När jag kom upp på fjället så mötte jag några renar som gärna ville vara med på bild.

Renar på Fjället

Jag vandrade sedan vidare mot Lekarån där det väntade lunch, men först måste jag vada över ån.
Jag hade lagt silvertejp i några lager runt min dryckesflaska, så jag satte på mig regnbyxorna och
tejpade fast dom mot kängorna med silvertejpen, jag kunde sedan vada över Lekarån, väl över på
andra sidan så tillagade jag en god lunch och kokade kaffe i mitt trangia kök.

Lekarån

När jag var mätt i magen vandrade jag vidare mot Visjön där jag slog läger över natten.

Läger vid Visjön

På en skylt inne i raststugan står det; Till Människors trygghet mot fjällets vrede har detta vind-
skydd uppförts med medel ur Fjällflygaren. Gunnar ”Spökis” Anderssons minnesfond. Vädret
kan vara hårt till fjälls, det fick jag bevittna den natten. Det stormade på rejält, då var jag nöjd
att jag hade ett Fjällräven tält.

Raststuga vid Visjön

Vindskydd vid Visjön.

3 Responses to "Vandring i Oviksfjällen"

Comments (3)

1. Har alltd viljat besöka fjällen på hösten. Du ökade just på min önskan. Oviksfjällen ser helt klart mysiga ut och kan vara ett bra ställe att introducera barnen till fjällvärlden. Ser fram emot mer härliga bilder på för mig okända fjäll.

2. Skog & Fjäll wrote:

Ja, hösten är en vacker årstid med härlig klar luft.
    Men jag funderade på kvällen om det skulle vara vitt på morgonen när jag klev ut ur tältet. Minns att när jag var liten då gick jag till samma sjö men då sov jag i ett knäpptält, de var en trevlig upplevelse det med. Mer bilder kommer. =)